Hola a tots i totes,
Bàsicament vull posar sobre la taula la necessitat que per fer una oposició de qualitat i amb garanties és necessari que els opositors i opositores sapiguem quins son els criteris per avaluar les proves psicotècniques. El dret a la transparència és un dels principis rectors de les proves d'accés a la funció publica i penso que l'hem de reivindicar. Tan si hem sigut aptes com si no, hem de saber com ho han valorat.
Us poso a continuació un escrit per qui vulgui posar un recurs per reclamar que es facin públics els criteris d'avaluació i que se'ns expliqui el perquè dels resultats de les nostre proves.
Ja sé que poca cosa aconseguirem ara mateix, però almenys que per següents oposicions deixin clars els criteris d'avaluació i que, si han de fer-ho d'aquest manera tan opaca, doncs millor que no faci psicotècnic.
Exposo:
Que durant el procés selectiu les persones aspirants no hem rebut la informació suficient per poder executar d’una forma adequada el primer exercici (prova aptitudinal) de la primera prova del procés de selecció.
a) A les bases de la convocatòria no especifica quins son els criteris de valoració de l’Apte o el No Apte. Tampoc diu la durada, ni el nombre màxim o mínim de preguntes, ni com es valoren les respostes correctes, les incorrectes i les que es deixen en blanc.
b) Durant el dia de la prova, i abans de realitzar-la, uns quants opositors vam preguntar quins eren els criteris d’avaluació de la prova psicotècnica i tampoc se’ns van donar respostes clares. Se’ns va informar de la durada de la prova i de que les respostes errònies no descontaven.
c) No es va informar sobre quins eren els criteris de l’apte (quantes respostes correctes s’havien de fer per aprovar cada bloc o en total), ni si tenia alguna valoració negativa el fet de respondre les preguntes aleatòriament sinó sabíem la resposta. A les proves aptitudinals s’utilitzen diferents algoritmes d’avaluació i, en moltes d’ells, es valora positivament en el global de la prova el fet de no respondre aleatòriament. En cap moment es va voler donar informació sobre això.
d) Contràriament a la informació de que les respostes errònies no descontàven, en el full explicatiu que venia amb la prova, especificava que l’examinat procurés no cometre errors. Tampoc es va donar més informació al respecte.
e) No hi havia autocopiador pels opositors. No ens vam poder endur un full amb les nostres respostes per poder reclamar o verificar la valoració de l’exercici.
f) Un cop publicats els resultats, no s’han especificat quins son els criteris d’avaluació ni hem pogut contrastar els aptes o no aptes amb altres aspirants. Tampoc s’ha publicat plantilla amb les respostes correctes.
El fet de no fer pública aquesta informació exposada, genera opacitat en els criteris d’avalució de la prova aptitudinal i no garanteix el principi de transparència establert a l’Article 55 de la Llei de l’Estatut Basic de l’Empleat Públic (7/2007), que regula els principis rectors d’accés a la funció publica. Hi ha abundant jurisprudència (STS 217/2013) en el sentit que aquest principi de transparència preval sobre el de la discrecionalitat tècnica.
Sol•licito:
Que es facin públics els criteris d’avaluació del primer exercici (prova aptitudinal) i poder rebre personalment una revisió de l’exercici amb les corresponents explicacions sobre el resultat de la prova.