Imagen 1 Hombre practicando natación

Una de les qüestions principals que preocupen els aspirants a bombers és la de la preparació física. El tipus d'entrenament més adequat, les proves que es demandaran a les bases de la convocatòria o la dieta més adient per estar al 100% arribat el moment d'examinar-se, són els dubtes que més demandeu que us aclarim. Doncs aquí ho teniu tot. A què esperes per començar?

En aquest article coneixereu els millors entrenaments enfocats a potenciar les qualitats físiques idònies per superar les proves de bombers. Però, abans de tot, hem de saber quines són aquestes proves. Bombers.es ha comprovat les bases de la convocatòria per als bombers de Barcelona de l'any 2014 i allà es demanaven els següents 5 exercicis:

  • Tracció general: força màxima

  • Flexió de braços: força i resistència muscular del tren superior

  • Course navette: potència aeròbica màxima

  • Circuit d'agilitat: agilitat/velocitat

  • Circuit de piscina: domini del medi aquàtic

Quins són els exercicis d'entrenament idonis per potenciar les habilitats necessàries per superar aquestes proves?

Evidentment, entrenar els exercicis específics que es demandaran a la convocatòria és el millor entrenament possible. Però si practiques els 6 exercicis que et proposem aquí, estaràs 100% preparat per superar qualsevol prova que es demani a la convocatòria. Comencem?

  1. Fer uns bons 1000 metres: aconseguir una bona base aeròbica és imprescindible per poder arribar a un bon nivell físic. A vegades, els aspirants a bombers pensen que treballant únicament la part muscular i anaeròbica del cos és suficient per aprovar. No t'enganyis, tenir una bona base aeròbica et permetrà aconseguir la potència i velocitat requerides per superar les oposicions. Realitza carreres canviant el ritme, millora la potència amb inclinacions que demandin un major esforç i combina amb intervals de velocitat. Notaràs els resultats.

  2. Practicar la Course-Navette: segur que molts de vosaltres ja coneixeu aquest exercici. Consisteix en desplaçar-se durant un tram de 20 metres senyalitzats per dues línies, on l'aspirant ha d'arribar d'una línia a una altra cada cop que soni el senyal acústic. Aquest senyal anirà augmentant de velocitat a mesura que l'exercici avanci. (Teniu una explicació més detallada a la nostra pàgina, aquí el link). Entrenar aquest exercici almenys un cop a la setmana i combinar-lo amb la cursa de 1000 metres de ritme canviant farà que la teva resistència augmenti exponencialment.

  3. Velocitat: gaudir d'una bona explosivitat i potència també és important si vols superar amb èxit les proves de bomber. La velocitat, per tant, no és tan sols una qualitat genètica: es pot treballar. Millorar la potència de cames en el gimnàs és important, però també ho és la tècnica de córrer. Practicar l'skipping (o tècnica de carrera), les gambades llargues o la velocitat de reacció des de diferents posicions (boca avall o de costat i fer una distància curta en el mínim temps possible quan un senyal sonor s'activi) són exercicis que t'ajudaran a preparar-te per la prova final.

  4. Dominades: aquest és un exercici bàsic. Molts aspirants a bomber que tenen una bona massa muscular treballada al gimnàs tenen problemes a l'hora de realitzar aquest exercici. La raó és que la proporció entre força i pes la tenen descompensada. Per entrenar dominades és necessari tenir constància i saber aprofitar la inèrcia del moviment ascendent per iniciar la següent repetició.

  5. Corda: tots tenim en el nostre imaginari el bomber que puja la corda. És un exercici tradicional i independentment que aparegui com a prova d'examen a les bases de la convocatòria, és un entrenament molt útil per aquesta professió. Encara que no existeix una tècnica en concret per ascendir d'una forma òptima (ja que depèn de l'instructor), una de les més acceptades és la següent: mantenir les cames en un angle de 90º i pujar segons el moviment del maluc, utilitzant el moviment de la cama i el braç del mateix costat. És a dir, si realitzem un moviment de maluc d'esquerra a dreta utilitzarem el moviment de la cama esquerra per augmentar i potenciar el moviment i allargarem el braç esquerra per arribar al punt més alt possible de la corda. A continuació, realitzarem el mateix exercici fent servir un moviment de maluc contrari i ens impulsarem amb la cama i el braç contrari (en aquest cas, el dretà).

  6. Natació: la velocitat a l'aigua és també un exercici vital. No solament serveix per completar el nostre entrenament, ja que és un complement idoni per augmentar la nostra capacitat física, sinó que a més és una prova específica de les oposicions a bombers. L'estil més utilitzat, per una qüestió òbvia de rapidesa, és el crol. Tenir una bona tècnica de natació també influeix en el rendiment, per això qui ha practicat natació des de petit té una gran avantatge respecte a els altres.

Per tant, ara ja saps quins són els millors exercicis per potenciar les qualitats físiques més necessàries per superar les proves a bomber. No et perdis el següent article, on seguirem profunditzant sobre aquest tema: exercicis concrets, la dieta idònia...No t'ho perdis!

 
 
 
Back to top